Toedienen immunoglobuline bij zuigelingen
Bijlage bij LCI-richtlijn Mazelen | Versie: 30 augustus 2024
1. Achtergrond en doel
Zuigelingen tot en met 8 maanden kunnen in aanmerking komen voor immunoglobuline als postexpositieprofylaxe bij mazelen, zie paragraaf Postexpositieprofylaxe en Stroomschema maatregelen contacten. De doseringen voor postexpositieprofylaxe van mazelen van twee verschillende producten immunoglobuline zijn 0,7 ml/kg (Beriglobin) en 0,6 ml/kg (Cutaquig) intramusculair, met een maximale hoeveelheid van 6 ml. In de praktijk betekent dit dat 2 tot 6 ml intramusculair toegediend moet worden. Er is bij GGD’en waarschijnlijk weinig tot geen ervaring met het intramusculair toedienen van deze hoeveelheden bij zuigelingen. Ter vergelijking, vaccinaties bevatten zo’n 0,5 ml per spuit.
Op basis van de ervaringen bij een recente lokale uitbraak van mazelen zijn er, met dank aan de JGZ- en IZB-medewerkers van die GGD, praktische adviezen opgesteld die ondersteunend kunnen zijn bij de voorbereiding op en het uitvoeren van het toedienen van immunoglobuline bij zuigelingen.
2. Algemene voorbereiding
Het toedienen van immunoglobuline aan zuigelingen is bij voorkeur een samenwerking van de afdeling Infectieziektebestrijding (IZB) met Jeugdgezondheidszorg (JGZ). IZB stelt de indicatie en bespreekt dit met de ouders; de jeugdarts dient de immunoglobuline toe vanwege de expertise met injecteren bij zuigelingen. Betrek ook de deskundige infectiepreventie (DI) omdat baby of ouders mogelijk al besmettelijk kunnen zijn.
In bijzondere gevallen (bijv. een baby met een onderliggende aandoening, zoals een afweerstoornis) kan immunoglobuline intraveneus worden gegeven. Dit gebeurt in het ziekenhuis in overleg met de kinderarts. Advies is dat IZB dan overlegt met de kinderarts over de indicatie en de procedure (zie de LCI-richtlijn Mazelen).
Actie | Door wie |
---|---|
Richt een geschikte ruimte in voor het toedienen van immuunglobuline. Houd rekening met de locatie van de ruimte in het gebouw, de wachtruimte en de looproute, in verband met een potentieel besmettelijk persoon. Zie paragraaf 6. | IZB-professional en DI |
Maak een beschikbaarheidsrooster en spreek af hoe men elkaar informeert over (mogelijke) toediening van immuunglobuline. | IZB-professional en jeugdarts |
Zorgprofessionals die zijn betrokken bij de toediening van immunoglobuline gaan bij zichzelf na (eventueel in overleg met de bedrijfsarts), of ze:
|
IZB-professional en jeugdarts |
3. Voorafgaand aan de toediening
Actie | Door wie |
---|---|
Stel de indicatie voor immuunglobuline. | IZB-arts |
Neem contact op met ouders:
A. Ouders kiezen wel voor immuunglobuline:
B. Ouders kiezen niet voor immuunglobuline:
|
IZB-professional |
Bepaal dosering immuunglobuline:
|
IZB-professional |
4. Tijdens de toediening
Actie | Door wie |
---|---|
|
IZB-professional |
|
Jeugdarts |
5. Na de toediening
Actie | Door wie |
---|---|
Voorbeeldformat tekst voor in het JGZ-dossier: Let op! BMR-vaccinatie pas geven 3 maanden na [datum].
[Naam kind] is in aanraking gekomen met mazelen zonder bescherming. Daarom heeft het kind op [datum] op indicatie van IZB […] ml immunoglobuline (antistoffen) gekregen. Houd een interval van 3 maanden aan tussen het krijgen van immunoglobuline en het geven van een BMR-vaccinatie. Bij eerdere toediening is de werkzaamheid van het BMR-vaccin verminderd door de nog aanwezige antistoffen. Het rotavirusvaccin en niet-levende vaccins mogen volgens RVP-schema gegeven worden. |
Jeugdarts |
Na enkele dagen:
|
IZB-professional |
6. Maatregelen rondom de ruimte
Let er bij de keuze van ruimte/spreekkamer op dat het kind mogelijk besmettelijk is. Houd daarmee rekening met de locatie van de ruimte, de wachtruimte en de looproute. Denk aan:
- spreekkamer die te bereiken is via een aparte ingang en/of gang;
- korte/directe looproute naar spreekkamer;
- een aparte wachtkamer;
- spreekkamer, gang en wachtkamer kunnen voor minstens twee uur in onbruik zijn.
De betreffende ruimte/spreekkamer kan ook gebruikt worden voor toedienen van postexpositieprofylaxe met BMR-vaccin.
Specifieke maatregelen
- Deurkaart ophangen bij ingang ruimte/gang: 'Pas op, ruimte deze avond/tot … uur niet betreden i.v.m. infectiepreventie maatregelen'.
- Zorg dat FFP-2 mondneusmaskers beschikbaar zijn in de ruimte. Als er meerdere ouders/begeleiders op dezelfde dag in de ruimte moeten komen en een ouder/begeleider zelf onbeschermd is, krijgt die ouder/begeleider een FFP-2 mondneusmasker als de spreekkamer die dag < 2 uur eerder gebruikt is voor PEP-mazelen. Zorg dat ze het masker opzetten vóór het betreden van de kamer.
- Aankleedkussen reinigen als het is gebruikt (zie hierna).
- Ruimte na gebruik 2 uur ventileren, laat de deurkaarten hangen. Ruimte kan hierna als niet meer besmettelijk worden beschouwd.
- Reinigen handcontactpunten.
- Als een schoonmaakmedewerker de volgende ochtend/na 2 uur na gebruik langs komt, is de ruimte voldoende geventileerd.
Reguliere maatregelen
- Reguliere schoonmaak met een huishoudelijk schoonmaakmiddel
- Persoonlijke hygiëne van de medewerkers:
- korte mouwen;
- geen hand- en polssieraden;
- geen nagellak of kunstnagels;
- kleding is goed wasbaar op minimaal 40 graden en kan tegen een hittebehandeling (strijken/drogen);
- lange haren bijeen gebonden.
- Handhygiëne toepassen (wassen/handdesinfectans) conform protocol van GGD.
- Zorg dat schoonmaakmiddel en oppervlakte-desinfectans beschikbaar is.
- Desinfectie is alleen nodig na verontreiniging met lichaamsvloeistoffen: eerst schoonmaken, dan desinfecteren.
- Afval regulier afvoeren, in een gesloten zak. Geen lucht uit de zak duwen bij het sluiten van de afvalzak.
Voorbereidingen t.a.v. de ruimte en vrijgeven daarvan (door facilitaire dienst)
- Zorg zo nodig voor:
- extra stoelen
- extra tafel
- pedaalemmer
- een deurkaart bij ingang ruimte/gang: ‘Pas op, ruimte deze avond/tot … uur niet betreden i.v.m. infectiepreventie maatregelen'.
- schoonmaakmiddel, desinfectans, handdesinfectans, FFP-2-mondneusmaskers
- De facilitaire dienst informeert schoonmaakmedewerker over deurkaart. Deze mag eraf als de schoonmaakmedewerker > 2 uur na gebruik van de spreekkamer aan de reguliere schoonmaak begint.